Om sommeren kan det se ut som at alle rundt oss nyter livet i fulle drag og flyter bekymringsfrie rundt på regnbuefargede badedyr. Men er det virkelig sånn at absolutt alle opplever sommer, sol og ferie som en eneste lang lykkeperiode?

Forskningen viser at det er flere av oss som kjenner på nedstemthet og depresjonssymptomer i vinterhalvåret, men det er også en del av oss som har det tøft om sommeren. Livets naturlige følelsesmessige opp- og nedturer tar dessverre ikke hensyn til at du har ferie og aller helst skulle kjent på en euforisk lykkefølelse. Når man kjenner på en forventning om at man burde være lykkelig, samtidig som man ser våryre mennesker overalt, kan følelsen av nedstemthet og frustrasjon kjennes ekstra tøff. 

I kognitivt terapi jobber vi med utgangspunktet i at tankene vi har om en situasjon påvirker hvordan vi har det. Det er derfor flere ting du kan prøve for å få tilbake hverdagsgleden og kanskje til og med kjenne at «livet er ikke så verst likevel».

Vi gir deg 5 tips for økt hverdagsglede!

1. Struktur i hverdagen

Selv om det  ferie kan det være lurt å ha en slags struktur og rutine på dagene som går. «Hæ?», tenker du kanskje. «Ferie er jo å ikke måtte forholde seg til klokka». Om du er superspontan, og elsker å ta dagen som du kommer, kan du lese dette rådet med et halvt øye. Men for oss andre så kan det å droppe alle rutiner ofte gi oss følelsen av at dagene flyr forbi uten at vi egentlig er bevisst at tiden går. Lag deg noen egne «sommerrutiner» - planlegg hvordan du ønsker at sommerdagene skal se ut, og prøv å hold deg til dette.Spesielt på dager som føles tunge. Utfordringene med nedstemthet er nemlig at man ikke har lyst til noen ting, og da er det lett å droppe ting man vanligvis liker. Rutiner og aktivitet kan motvirke negative tanker.

2. Fysisk aktivitet

Vi kommer ikke unna rådet om å være i fysisk aktivitet. Beklager altså, men det er det best dokumenterte rådet vi har innen psykisk velvære! En kropp i bevegelse gjør hodet godt. Heldigvis er ikke effekten av bevegelse avhengig av skyhøye melkesyrenivåer og struttende muskelbuker. Det er viktigere at du finner deg en aktivitet du trives med, kanskje til og med en du kan gjøre sammen med andre? Og hvis du en eller annen gang i løpet av aktiviteten kjenner at hjertet må jobbe litt ekstra, og du blir litt andpusten så det blir vanskelig å opprettholde en konstant ordflom om hvor mye det mases om fysisk aktivitet – ja, da er du godt på vei!

3. Hva har du lyst til å bruke sommeren til?

Det er så lett å gå i fella og planlegge sommeren ut fra hva man burde gjøre, hva er vanlig å gjøre og hva gjør naboen. I år ser det ut til at ferien ikke er vellykket før du har tilbragt de fleste netter i hengekøye – gjerne på en høy topp i Norges vakre natur. Misforstå meg rett altså – Norge er fantastisk vakkert, og en tur i naturskjønne omgivelser kunne gjerne vært et av rådene på denne lista. Men det er forutsatt at du liker å være i naturen! Alt for mange planlegger sommeren ut fra hva som er populært og nærmest en forventning fra samfunnet (det føles i alle fall som en forventning), i stedet for å kjenne etter hva man selv har lyst til å bruke tid på. Dette kan gi næring til følelsen av å mislykkes. Sett av tid til å kjenne etter hva du faktisk har lyst til å bruke tiden din til i sommer, og prøv å ikke la følelsen av å måtte innfri noens forventninger påvirke lista.  

4. Ikke sammenlign deg med andre

Og når vi snakker om forventninger – prøv å ikke sammenligne deg med andre. Når vi har det tøft så kan nemlig tankene våre lett spille oss et puss. I vår egen følelse av alminnelighet og mislykkethet så kan det lett se ut som om naboen er nytrent, nysminket og fresh, har baket boller i et strøkent hus, er på en harmonisk topptur med familien på fem (inkludert hunden), er på en spennende jobbreise og drikker grønn te – samtidig! Selv om vi på en dag vi er relativt fornøyd med oss selv klarer å se at det faktisk ikke lar seg gjøre på en gang – og at vi faktisk, når vi tenker etter, har opplevd noen ok ting selv, er dette vanskeligere å se på de tøffe dagene. Derfor er det lurt å ikke sammenligne seg med andre. Punktum! Fokuser heller på hva du har lyst til, og fått til selv.

5. Noter ned ting som har vært bra

I tøffe perioder får ofte negative tanker lov til å male over minnene fra dagen med et tykt lag av grått. Sett av litt tid på kvelden til å notere ned, enten i en bok eller mentalt, hva som har vært bra med denne dagen. Kunsten er her å ikke være for kritisk og ikke sette for høye krav til hva som kan regnes som bra. De fleste av oss blir overrasket over hvor mye bra som faktisk har vært, og hvor lett det er å ta ting for gitt. Hvis vi øver oss på å se de små tingene så trener vi takknemlighetsfølelsen vår – og det er næring til følelsen av å være fornøyd. Tar du utfordringen? Jeg har allerede notert ned;

*det er lyst når jeg våkner

*kaffekoppen smakte nydelig

*smilet til minstejenta da hun kosa med fem små kattunger

*jeg valgte å sette meg i sola med en kaffekopp (til), i stedet for å rydde bort alle jakkene i gangen


PS: Og du; kjenner du at ting blir vanskelig å håndtere, så kan det hjelpe å ha noen å prate med.


Håper du får en fin sommer!


Linda